نکات طلایی طراحی کارت ویزیت

در ادامه با هم 7 تا از نکات طلایی طراحی کارت ویزیت کارت ویزیت خوب و ماندگار را بررسی میکنیم. اما پیش از آن یک نکته کلی را با هم مرور میکنیم. باید بدانید که همه کارت ویزیت ها به یک شکل ساخته نمیشوند، حتی همه آنها کاغذی هم نیستند. برای الهام گرفتن در طراحی کارت ویزیت به قسمت کارت ویزیت های سایت سری بزنید.

اگر در شروع راه اندازی یک کسب و کار باشید، حتما دغدغه های فراوانی دارید. اما شاید آخرین چیزی که به آن فکر کنید، داشتن یک کارت ویزیت مناسب باشد. حتما باعث تعجب است که در این عصر دیجیتال چطور یک قطعه کاغذ جای خود را در دنیای امروزی حفظ کرده است. مخصوصا در بعضی از شغل ها اصلا نمیشود به نداشتن کارت ویزیت فکر کرد.

 

 

نکات طلایی طراحی کارت ویزیت

1- اصول اولیه طراحی خود را از یاد نبرید

کارت ویزیت های کاغذی هم مانند تمامی اوراق چاپی بر روی کاغذ یا مقوا چاپ می شود. و جنس نهایی کارتی که در دست میگیرید به وزن، روکش و برش کارت ویزیت بستگی دارد. پس تمامی اصول اولیه مربوط به چاپ را لازم است که رعایت کنیم. به اندازه متن های روی کارت دقت کنید که بیش از حد کوچک نباشد. و بعد از چاپ نیز خوانده شود. مطمین شوید که مود رنگ روی CMYK باشد. این حالت برای چاپ های چهار رنگ استفاده میشود. پس اگر کارت ویزیت را به چاپخانه افست ارسال میکنید از این حالت و اگر قرار است با یک پرینتر خانگی سه رنگ چاپ کنید مود رنگ را بر روی RGB قرار دهید.

رزولیشن طرح باید بر روی 300dpi  تنظیم شود. کمتر از آن باعث افت کیفیت میشود و بیشتر از آن نیز بی فایده است. به این نکته دقت کنید که تمام این موارد را باید قبل از شروع طراحی باید انجام دهید و بعد از آن نتیجه مطلوبی به دست نمی آورید.

المان های مهم مانند تیتر،  نوشته ها و لوگو را حداقل 5 میلی متر از اطراف کار فاصله دهید که هنگام برش زیر تیغ نروند.

 

نکات طلایی طراحی کارت ویزیت

2- خلاق باشید

همیشه میتوانید با انتخاب جنس کارت، ابعاد، نوع روکش و یا نوع برش در طراحی خود خلاقیت ایجاد کنید. اما باید بدانید که اندازه های استاندارد کارت ویزیت بی دلیل نیستند و نباید خیلی خارج از این استانداردها کارت ویزیت خودتان را طراحی کنید. کارت ویزیت باید به اندازه ای باشد که اولا در جیب کیف پول و یا جای کارتی قرار بگیرد. و زیاد هم کوچک نباشد که براحتی گم شود. معمولا در هر کشور و منطقه ای ابعادی مشخصی برای چاپ کارت ویزیت در نظر گرفته می شود. در ایران چاپ خانه های افست معمولا برای کارت ویزیت های معمولی اندازه 8.5  در 4.8 میلی متر، برای کارت های لمینت سایز 6 در 9 در نظر گرفته می شود.

خلاقیت در طراحی و تولید کارت ویزیت همیشه می تواند جذاب باشد، و بیشترین آمار نگهداری کارت ویزیت نزد مشتری زیبایی بصری و خلاقیت به کار رفته در آن است. شاید شما هم آلبومی از کارت ویزیت های خاص و جالب داشته باشید. اما خلاقیت هم باید حد و حدودی داشته باشد. شما معمولاً می خواهید حداقل نام کسب و کار، شماره تلفن و آدرس ایمیل را روی کارت ویزیت درج کنید.

اگر اندازه کارت و یا المان هایی که مشتری از شما خواسته تا حدودی شما را محدودکند، باز هم می توانید خلاقیت داشته باشید و طراحی خود را حول ارائه اطلاعات ضروری به روشی خلاقانه پیش ببرید. به یاد داشته باشید که کارت ویزیت دو طرف دارد. احتمالاً اطلاعات را در یک طرف قرار می دهید و طرف دیگر را برای طراحی چشم نواز و جذب مخاطب در دسترس می گذارید.

 

نکات طلایی طراحی کارت ویزیت

3- حاشیه کارت

مارجین یا حاشیه دور کار را به هیچ وجه فراموش نکنید! کارت ویزیت ها در چاپخانه روی کاغذ های بزرگ چاپ می شود. کارتی که شما سفارش می دهید در کنار بقیه کسانی که سفارش چاپ روی همان جنس کارت را دارند در کنار هم چیده می شود و بعد از چاپ برش داده می شود. این برش همیشه خالی از خطا نیست. به همین منظور حتما توصیه می شود که مطمین شوید برای عناصر مهم خود حداقل 5 میلیمتر از حاشیه کارت فاصله در نظر گرفته اید.

دقت داشته باشید که فقط عناصر مهم را فاصله دهید و نه اینکه حاشیه سفید ایجاد کنید. و به همین دلیل از کادر دور کارت ویزیت ترجیحا استفاده نکنید.

نکات طلایی طراحی کارت ویزیت

4- کارت با کیفیت سفارش دهید

کارت ویزیت ها در ابعاد و جنس های مختلف کاغذ آماده می شوند. در هنگام انتخاب نوع کارت ابتدا باید بدانید که هدف شما از چاپ کارت ویزیت چیست. اگر قرار است برای تبلیغات انتخابات کارت چاپ کنید معمولا جنس های با کیفیت پایین و ارزان قیمت تر استفاده میشود، به این دلیل که این کارت در نهایت قرار است ده روز استفاده شود و ماندگاری آن اهمیتی ندارد.

اما اگر برای یک جواهر فروشی کارت طراحی میکنید و مخصوصا مشاغل خدماتی به این دلیل که کارت مدت زیادی و یا چندین سال نزد مشتری می ماند باید از کیفیت چاپ بهتری برخوردار باشد.

یکی دیگر از راه های فوری برای تأثیرگذاری بر کارت ویزیت خود استفاده از روکش مناسب است. روکش سلفون مات یا براق، UV موضعی طلا کوب و … علاوه بر تاثیر ظاهری بر روی طول عمر کارت شما نیز تاثیر مستقیم دارد و کمک میکند نکات طلایی طراحی کارت ویزیت که در این مقاله عنوان شده رعایت شوند.

 

نکات طلایی طراحی کارت ویزیت

5- کارت ویزیت با برش خاص

برش های خاص می تواند به شما این امکان را بدهد که از طریق برجسته کردن یا برجسته کردن متن یا طرح، کارت ویزیت ملموس تری طراحی کنید. یک تکنیک حتی چشم نوازتر که می تواند اطمینان حاصل کند که کارت شما زمان بیشتری را در دست مشتریان احتمالی می گذراند، استفاده از یک فرآیند برش برای حذف عناصر از موجودی کارت و ایجاد فضای خالی است. می توانید برای تغییر شکل کارت خود از قالب استفاده کنید (مثلاً با گرد کردن گوشه ها)، یا می توانید اشکال را از مرکز برش دهید. ساخت قالب برش برای اولین بار هزینه زیادی دارد اما معمولا چاپخانه ها علاوه بر برش های گوشه گرد، طرح موج، مربع و دایره طرح های برش فانتزی تری هم دارند. و کمتر لازم میشود که هزینه ساخت قالب برش را پرداخت کنید.

 

نکات طلایی طراحی کارت ویزیت

6- کارت ویزیت خود را کاربردی کنید

یکی از مشکلات کاغذ این است که همه جا هست. برخی از مردم هر تکه کاغذی را که دریافت می کنند نگه می دارند و یک کوه کاغذی جمع می کنند، در حالی که برخی دیگر بسیار بی رحم تر هستند و در اولین فرصت هر برگه تبلیغاتی را به اولین سطل زباله می اندازند. برای جلوگیری از خطر دور انداخته شدن، می توانید به کارت ویزیت خود کارکرد دومی بدهد.

البته، باید مراقب باشید که چگونه یک کارت ویزیت با دو کارکرد طراحی کنید، زیرا باید چیزی باشد. که به کسب و کار شما و مشتریان شما مرتبط باشد، و اگر ساختن چیزی مفید به معنای دور شدن بیش از حد از شکل کارت ویزیت معمولی باشد، و اندازه، کارت شما ممکن است نگه داشته نشود. با این اوصاف، ما نمونه‌های بسیار هوشمندانه‌ای از کارت‌های ویزیت «مفید» را دیده‌ایم، از کارت‌های ویزیت که به‌عنوان نگهدارنده موبایل استفاده می‌شوند تا خط کش و موارد دیگر.

شما نمی خواهید ایده ای را کپی کنید که قبلاً انجام شده است، اما گاهی اوقات گنجاندن عملکرد و همچنین فرم در طراحی کارت ویزیت نه تنها می تواند تضمین کند که مشتری بالقوه کارت های شما را نگه می دارد، بلکه زمان بیشتری را صرف تماشای آن می کند. و به احتمال زیاد زمانی که نیاز به خدمات شما دارند، آن را به خاطر می آورند.

 

نکات طلایی طراحی کارت ویزیت

7- طراحی کارت ویزیت خود را دوباره بررسی کنید

نکته نهایی در راهنمای نکات طلایی طراحی کارت ویزیت ما در مورد نحوه طراحی کارت ویزیت برای هر قسمت از کار چاپی که انجام می دهید صدق می کند. اما آنقدر مهم است که برای طراحی کارت ویزیت ارزش تکرار آن را دارد. قبل از اینکه آثار هنری کارت ویزیت خود را به چاپخانه بفرستید (یا قبل از اینکه خودتان شروع به چاپ نسخه های زیادی کنید، اگر خودتان چاپ می کنید)، مطمئن شوید که تک تک جزئیات را دوبار و سه بار بررسی کرده اید.

اطمینان حاصل کنید که جزئیات مورد نیاز را درج کرده اید. و همه آنها درست هستند. همانطور که در بالا ذکر کردیم، نام، موقعیت شغلی، شماره تلفن و آدرس ایمیل تقریباً در همه موارد ضروری است. توصیه می‌کنیم از شخص دیگری بخواهید طرح شما را بررسی کند. تا مطمئن شود همه چیزهایی را که او نیاز دارد را پوشش می‌دهد (مثال‌های زیادی از کارت‌های ویزیت که شامل آیکون‌های اینستاگرام یا فیس‌بوک می‌شوند، اما نام کاربری ذکر نشده است.) دیده‌ایم. و در آخر، املا را بررسی کنید! هیچ چیز بدتر از پس گرفتن کارت های خود و کشف اشتباه تایپی در نام یا آدرس ایمیل یا نام شما نیست. دوبار چک کنید، یک بار چاپ.