چه طراح حرفه ای باشید و چه در حال یادگیری طراحی مهم است که تفاوت مد رنگ CMYK و RGB را بدانید. در واقع اولین قدم برای شروع یک طرح با کامپیوتر دانستن فرق این دو و انتخاب صحیح است. باید تفاوت هرکدام را بدانید تا بدانید در کجا از کدام مد رنگ استفاده کنید.

مدهای رنگ RGB و CMYK اصلا ترسناک نیست. و ما روزمره با آنها سرکار داریم. وقتی روی موبایل یا تلوزیون تصویری می بینید و یا به عکسهای یک مجله نگاه میکنید. شما در واقع به نتیجه یک تصمیم گیری برای انتخاب بین RGB و CMYK پی میبرید.

تفاوت مد رنگ CMYK و RGB چیست؟

در واقع تفاوت مد رنگ CMYK و RGB هر دو حالت RGB و CMYK برای ترکیب رنگ در طراحی گرافیکی هستند. به صورت خلاصه میتوان گفت که حالت رنگ RGB برای کارهای دیجیتال، و حالت رنگ CMYK برای محصولات چاپی استفاده می شود. اما برای بهینه سازی کامل طراحی خود، باید مکانیسم های پشت هر کدام را درک کنید.

 

RGB چیست؟

RGB که از سر کلمات Red / Green / Blue(قرمز، سبز و آبی) فضای رنگی برای تصاویر دیجیتال است. اگر قرار است طرح شما روی هر نوع صفحه نمایش داده شود، از حالت رنگ RGB استفاده کنید.

نمایشگرهای موبایل تبلت لپ تاپ و …  با ترکیب قرمز، سبز و آبی و تغییر شدت آنها، هر رنگی را که نیاز دارید ایجاد می کند. این به عنوان اختلاط افزودنی شناخته می‌شود. همه رنگ‌ها با تیرگی سیاه شروع می‌شوند. و سپس نور قرمز، سبز و آبی روی هم اضافه می‌شود. تا آن را روشن کند و رنگدانه کاملی ایجاد کند. هنگامی که نور قرمز، سبز و آبی با شدت مساوی با هم مخلوط می شوند، سفید خالص ایجاد می کنند.

ممکنه این جمله شما را به یاد منشور و شکست نور سفید خورشید بیاندازد. نور سفید خورشید نیز از ترکیب مساوی هفت رنگ به دست می آید.

طراحان می توانند جنبه هایی مانند اشباع، سرزندگی و سایه را با تغییر هر یک از این سه رنگ کنترل کنند. از آنجایی که این ترکیب به صورت دیجیتالی انجام می شود. طراح نحوه نمایش نور روی صفحه را دستکاری می کند تا رنگ مورد نظر خود را ایجاد کند.

چه زمانی از RGB استفاده کنیم؟

اگر هدف نهایی پروژه طراحی شما صفحه نمایش دیجیتال است، از حالت رنگی RGB استفاده کنید. این برای هر چیزی که شامل کامپیوتر ها، موبایل ، تبلت ها، تلویزیون ها، دوربین ها و غیره باشد صدق می کند.

در چه جاهایی از مود رنگ RGB استفاده کنیم؟

طراحی وب سایت و اپلیکیشن

طراحی لوگو

طراحی گرافیک

تبلیغات آنلاین

شبکه های اجتماعی

محتوای دیجیتال

ویدئو

اینفوگرافیک

بهترین فرمت فایل برای RGB چیست؟

JPEG  برای فایل‌های RGB ایده‌آل است. JPEG معروف ترین فرمت عکس است و تقریبا تمام دستگاه های امروزی آن را نمایش میدهند.

PSD  فایل استاندارد برای فایل های RGB است. با این فرض که در کامپیوتر مقصد نیز نرم افزار فتوشاپ نصب باشد. اما باید دقت کنید اگر فایل را برای چاپ میفرستید. مطمین شوید که لایه های طرح شما یکی شده باشد. که سهوا توسط ناظر چاپ تغییری در فایل ایجاد نشود.

PNG ها از شفافیت پشتیبانی می کنند و کیفیت خروجی قابل قبولی دارند. این نوع فایل را برای عناصر رابط مانند دکمه ها، نمادها یا بنرها و در طراحی سایت و اپلیکیشن بسیار استفاده میشود.

GIF ها تصاویر متحرک را ذخیره و نمایش میدهند، بنابراین اگر از یک عنصر متحرک مانند یک لوگوی متحرک استفاده می کنید. این نوع فایل ایده آل خواهد بود. تبلیغات متحرک سایتها معمولا از این فرمت استفاده میکنند.

برای کارهایی که نیاز به مود رنگ  RGB دارید بهتر است از TIFF، EPS، PDF و BMP اجتناب کنید. این فرمت‌ها با اکثر نرم‌افزارها سازگار نیستند و بدون اینکه نیاز باشد حجم زیادی را صرف ذخیره کردن فایل میکند.

 

CMYK چیست؟

CMYK (فیروزه ای، ارغوانی، زرد، مشکی) مود رنگی برای مواد چاپی است.

یک پرینتر با ترکیب رنگ های CMYK به درجات مختلف با جوهر تصاویر را ایجاد می کند. این به اختلاط تفریقی معروف است. همه رنگ ها به صورت سفید خالی شروع می شوند و هر لایه جوهر روشنایی اولیه را کاهش می دهد تا رنگ مورد نظر ایجاد شود. وقتی همه رنگ ها با هم مخلوط می شوند، سیاهی خالص ایجاد می کنند.

چه زمانی از CMYK استفاده کنیم؟

از CMYK برای هر طرح پروژه ای که به صورت فیزیکی چاپ می شود و روی مانیتور نمایش داده نمی شود، استفاده کنید. اگر نیاز دارید طرح خود را با جوهر یا رنگ بازسازی کنید، حالت رنگ CMYK نتایج دقیق تری به شما می دهد.

اگر پروژه شما شامل موارد زیر است به CMYK مراجعه کنید:

طراحی کارت ویزیت

طراحی اوراق اداری برچسب ها و بروشور ها

چاپ بنر و فلکسی

تابلوهای تبلیغاتی

پوسترها

تراکت

بسته بندی محصولات

تی شرت، کلاه و سایر لباس های مارک دار

چاپ روی لیوان و غیره

منوهای رستوران و …

بهترین فرمت فایل برای CMYK چیست؟

فایل های PDF برای فایل های CMYK ایده آل هستند، زیرا با اکثر برنامه ها سازگار هستند.

EPS می تواند یک فایل منبع عالی جایگزین هوش مصنوعی باشد زیرا با سایر برنامه های برداری سازگار است.

با در نظر گرفتن همه موارد، همیشه بهتر است قبل از چاپ  با چاپخانه مورد نظر خود مشورت کنید تا بدانید که کدام فرمت فایل را ترجیح می دهند. حتی برای انتخاب مود رنگ. برخی از چاپخانه های دیجیتال و دستگاههای چاپ بنر از سیستم سه رنگ استفاده میکنند و باید بدانید که از کدام مود رنگ استفاده کنید.

هر سوالی در مورد تفاوت مد رنگ CMYK و RGB داشتید در قسمت نظرات بنویسید.