هزینه طراحی لوگو چقدره؟

یکی از سوالاتی که خیلی از پرسیده میشه همینه. وقتی شما قراره برای برند سازمان و یا کسب و کار خودتون لوگو داشته باشید یکی از مهمترین سوالاتی که باید جوابشو بدونید اینه که هزینه طراحی لوگو چقدره و به چه کسی باید سفارش بدم؟

پاسخ به این سوال واقعا راحت نیست. و به عوامل خیلی زیادی مربوط میشه و باید توجه داشت که هر پروژه ای منحصر به فرده!

درسته که هر نشان منحصر به فردی میتونه یک لوگو محسوب بشه. اما در این مقاله ما راجع به لوگو حرفه ای صحبت میکنیم که حداقل اصول یک نشان یا لوگو تجاری داشته باشه و نه اون لوگو های معروف قدیمی که یک کره زمین با نوشته ای در اطرافش بود.

هزینه طراحی یک لوگو به دو بخش تقسیم میشه، اول الزامات کارفرما، اندازه کسب و کار، و میزان تحقیق و مطالعه ای که راجع به اون برند باید بشه، لوگو تصویری، ساده یا لوگوتایپ و سایر موارد از این دست. و قسمت دوم به تجربه مهارت دانش و رزومه طراح بستگی داره. تمامی این موارد هستن که روی قیمت نهایی طراحی لوگو تاثیر دارن. در نتیجه نمیشه با نرخ نامه های دستوری به یک لوگو مناسب شما رسید.

احتمالا شما هم به لیست تعرفه انجمن های گرافیک ایران یا آمریکا برخورد کردید و شاید از دیدن قیمت های درج شده تعجب کنید. اون قیمتهای بالا اشتباه نیستن اما در شرایطی قابل دریافت که طراح و کسب و کار تمام پارامتر های لازم رو داشته باشه. همون مواردی که در بالا گفته شد:

  • تجربه طراح
  • مهارت طراح
  • نوع لوگو
  • الزامات کارفرما
  • تحقیق و مطالعه
  • اندازه سازمان کارفرما

این موارد باعث میشه ببینید طراح مبتدی با 200 هزار تومان لوگو طراحی کنه و اون آژانس صاحب نام طراحی برای یک برند خودرو سازی چند صد میلیون تومان دریافت کنه.

 

آثار منتخب طراحی لوگو مرتضی ممیز
آثار منتخب طراحی لوگو مرتضی ممیز

چرا لوگو

هدف از داشتن لوگو ماندگاری در ذهن مخاطب و در حافظه بصری مخاطبین به همین ممکنه یک طراح کم تجربه به صورت اتفاقی لوگو بسیار ماندگاری خلق کنه، و گاهی میبینیم که آژانس های طراحی خیلی مطرح لوگوهایی رو طراحی کنن که به معنای واقعی تعریفی از شکست باشه.

اما اگر به موارد استثنا کاری نداشته باشیم سعی کنید طراحی لوگو خودتون رو با توجه به بودجه و حساسیتی که دارید به طراح یا پیمانکار مناسب بسپارید. نیاز های یک شرکت چند ملیتی یا یک هولدینگ صنایع نفت با یک کافه کوچک بسیار متفاوته. کار حرفه ای رو همیشه طراحان حرفه ای انجام میدن. طراحی لوگو اصول و قواعدی داره که شاید برای شمایی که صاحب کافه هستید رعایت اون موارد اهمیت چندانی نداشته باشه اما برای یک شرکت بزرگ بسیار مهمه که لوگو اونها حتی از نظر حرفه ای ها دارای کمترین ایراد باشه.

چقدر برای داشتن لوگو هزینه کنم؟

هیچ حدود قیمت و یا لیست قیمتی برای طراحی لوگو وجود نداره و ممکنه هر آژانس تبلیغاتی برای مشتریاش لیستی رو طراحی کنه با پلن های مختلف.

اما برای اینکه دست خالی از این مقاله خارج نشید لیستی از حدود قیمت هایی که در بازار ایران پرداخت شده رو لیست کردیم:

هزینه های طراحی لوگوی میان رده:

    فریلنسر مبتدی: 200 هزار تا 500 هزار نومان

    فریلنسر باتجربه: 500 هزار  تا 2 میلیون تومان

    فریلنسر مشهور: 2 میلیون تا 10 میلیون تومان

    استودیو طراحی کوچک: 2 میلیون تا 10 میلیون تومان

    آژانس با اندازه متوسط: 6 میلیون تا بیش از 15 میلیون تومان

قیمت طراحی لوگو با کیفیت بالا:

    آژانس برندسازی: 20 تا 100 میلیون تومان (به طور کلی شامل استراتژی و هویت برند می شود)

    آژانس برندسازی معروف: 100 میلیون تا بیش از 500 میلیون تومان (به طور کلی شامل استراتژی و هویت برند جهانی می شود)

    طراح مشهور جهان: 100,000 تا 1,000,000 دلار

امیدوارم با خوندن این مقاله درک بهتری از قیمت گذاری لوگو کسب کرده باشید. سوالات، نظرات و یا تجربه خودتون رو در این خصوص کامنت کنید.